Untitled
27 maa 2015
week 173: 19 t/m 25 maart

Op 19 maart was Mark weer thuis uit Duitsland (eigenlijk gisteravond laat al, maar toen sliep Bas). We hebben met zijn viertjes ontbeten. ’s Middags is Bas met Mark bij oma Van Mierlo op bezoek geweest, terwijl ik met Laura naar tante Zus was.
Bas is op 20 maart naar de Peuterspeelzaal geweest. Mark had vandaag nog een dagje vrij en we zijn Bas met zijn drietjes weer op gaan halen. ’s Middags zijn we naar opa en oma Van Aerle geweest, die vandaag weer thuisgekomen zijn van vakantie. Oom Tom en tante Maartje waren er ook. Bas en Laura hebben fijn gespeeld.
We zijn op 21 maart na het avondeten naar oom Anton geweest, die zijn verjaardag vierde. Bas vond het een beetje te druk en hij was verlegen. Mark is gebleven toen ik met Bas en Laura alvast naar huis gegaan ben.
Op 22 maart zijn we op kraamvisite geweest bij Anieke, de baby van Roel en Monique (een oud-collega van Mark) in Leiden. Vanuit hun appartement konden we mooi over de grachten kijken en zagen we veel vliegtuigen overvliegen. Bas heeft dan ook veel naar buiten gekeken. We hebben een beschuit met muisjes gegeten en Bas en Laura samen een pannenkoek. Toen Bas bij Mark op schoot zat, gaf hij ineens alles over. Gelukkig hadden we schone kleren voor hem bij ons. Direct na het spugen was Bas weer helemaal druk en leek er niets meer aan de hand, maar even later klaagde hij toch nog over buikpijn en zei hij dat hij moe was. Toen zijn we maar gauw gegaan. We zijn naar Wassenaar gereden om naar zee te gaan, maar omdat Bas en Laura allebei in de auto in slaap gevallen waren, hebben we een tijdje in de auto zitten wachten. Toen Laura wakker werd, hebben we Bas ook wakker gemaakt en zijn we naar het strand gewandeld. Jammer genoeg waren Bas en Laura allebei niet zo in hun hummetje en we zijn dan ook niet zo lang aan zee gebleven. Op de terugweg zijn we weer 2 x gestopt omdat Bas naar de wc moest. Op de wc bij het tankstation wilde het niet lukken, maar toen we bij de McDonalds waren, heeft Bas dan toch gepoept. Toen hij aan het eten was, gaf hij ineens weer alles over. Ook daarna had Bas weer praatjes genoeg. Thuis heeft hij nog even naar de treinen op televisie mogen kijken en daarna zijn Bas en Laura naar bed gegaan.
We hebben op 23 maart even met zijn drietjes in de tuin gespeeld. Omdat Bas ’s morgens diarree had en ik ook niet helemaal fit was, zijn we verder niet weg geweest. ’s Avonds toen Bas in bed lag, gaf hij over. Ik heb zijn bed verschoond en Bas heeft nog een tijdje bij mij in bed op de laptop naar de treinen gekeken.
We zijn op 24 maart met zijn vieren naar de Peuterspeelzaal geweest. Mark en ik hadden een gesprek met juf Astrid over de ontwikkeling van Bas. Er waren geen bijzonderheden/niets wat ons niet bekend was: Bas kan goed puzzelen en hij vindt knutselen leuk; springen is niet zijn sterkste punt; hij praat soms erg zacht waardoor hij niet zo goed te verstaan is; hij “miept” soms als iets niet lukt (dan zegt hij niet wat er is of vraagt niet om hulp, maar in plaats daarvan meutert hij alleen maar). Na het gesprek kwamen de andere kinderen binnen en heeft Bas nog even met ons met de Nopper gespeeld. Toen Laura en ik Bas gingen ophalen, zijn we nog even bij Koppelmans een paastak gaan halen. Na het avondeten is Bas met Mark mee naar de eendjes gewandeld. Eigenlijk zouden Bas, Laura en ik na Laura’s middagdutje de eendjes gaan voeren, maar toen Laura wakker werd, had ze koorts en bleef ze maar huilen, waardoor we toch maar thuis gebleven zijn.
Op 25 maart hebben Bas en ik de Paastak versierd. Af en toe was Bas een beetje ongeduldig als het niet lukte om de figuurtjes ver genoeg over de tak te krijgen, maar uiteindelijk lukte het en was hij trots op zijn creatie. Laat in de middag kwamen opa en oma Van Aerle nog even op bezoek. Na het avondeten zijn Bas en Mark weer naar de eendjes gewandeld. Daarna hebben Bas en Laura fijn in bad gespeeld. Bas was vandaag ontzettend druk. Hij heeft heel lang met zijn loopauto rondgerend en nogal eens ergens tegenaan gebotst.
Bas heeft een nieuw ritueel als we hem in bed leggen. Totdat we beneden zijn, blijft hij roepen: “Doei en tot morgen! Doei en tot morgen!” Als Mark gaat werken, blijft hij zeggen: “Werkse, en doei en tot vanavond!”